Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Metodologie didattiche per l'Università

No. 5 (2021): L'ecosistema Terra è fuori equilibrio

Prospettive per il miglioramento della didattica universitaria dopo l’esperienza della pandemia: con.Scienze tenta un bilancio dell’esperienza della DAD

Submitted
25 February 2022
Published
26-02-2022

Abstract

On September 24th, 2021, con.Scienze organized a one-day conference to reflect on the experience of on-line teaching. The conference featured trans-disciplinary contributions and disciplinary sessions, which allowed the sharing of good practices
and the discussion of the many critical aspects of online training. This is a short report of the conference and, more in details, of the parallel session devoted to chemistry. We also offer some provocative reflections on the experience of on-line teaching.

References

  1. K. Ives, Digital Learning in Higher Educ., 2021: https://www.edsurge.com/news/2021-07-12-online-learning-is-not-the-enemy
  2. M. Conte, 2020, Insegnare dopo la pandemia: quale didattica per quale università: https://www.universita-delfuturo.it/docs/peril26novembre.pdf
  3. A. Ahearn, Digital Learning in Higher Educ., 2017: https://www.edsurge.com/news/2017-09-07-are-we-recreating-segregated-education-online
  4. M. Spitzer, Demenza digitale. Come la nuova tecnologia ci rende stupidi, Corbaccio, Milano, 2013.
  5. L. Maffei, Elogio della lentezza, Il Mulino, Bologna, 2014.
  6. M. Benasayag, Il cervello aumentato, l’uomo diminuito, Erickson, Trento, 2016.
  7. P. Bihouix, K. Mauvilly, Le désastre de l’école numérique. Plaidoyer pour une école sans écran, Seuil, Paris, 2016.
  8. F. Mazzoli, 2020, Per un approccio critico alla DAD: https://www.roars.it/online/per-un-approccio-critico-alla-dad/
  9. F. D’Auria, 2020, Scuola non vuol dire solo insegnare. Il futuro della didattica dopo lo stato di emergenza: https://ilbolive.unipd.it/it/news/scuola-non-vuol-dire-solo-insegnare-futuro
  10. M. Benasayag, La tirannia dell’algoritmo, Vita e pensiero, Milano, 2020.
  11. Gruppo DiSLL UniPD (2020) Le ragioni dell’emegenza: sui limiti della didattica a distanza: https://www.leparoleelecose.it/?p=39553
  12. Divisione di Didattica della società Chimica Italiana: https://www.soc.chim.it/it/node/2557 https://www.soc.chim.it/it/divisioni/didattica/scuoladididattica
  13. Chimica nella Scuola, 2021: https://www.soc.chim.it/it/riviste/cns/catalogo
  14. Manifesto Università del futuro, 2020: https://www.universitadelfuturo.it/manifesto.html