Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Percorsi laboratoriali

No. 3 (2022): Metodologie didattiche

Il “percorso dei percorsi” sulla spettroscopia nella scuola secondaria di secondo grado: un’analisi dei lavori di gruppo presentati dai docenti partecipanti alla V Edizione della Scuola “G. Del Re”

Submitted
5 July 2022
Published
06-07-2022

Abstract

This paper reports the analysis of several didactic sequences and educational activities designed and put into practice by high school teachers who attended the V Scuola Nazionale di Didattica della Chimica “Giuseppe Del Re” (2020 edition).
The teacher training course was focused on how to introduce spectroscopy at high-school level and it was organized in three steps: introduction of materials and resources by the “Giuseppe Del Re” trainers, design of educational activities specific
for different school types and students’ target, development and carrying out of the activities in class. The number and quality of educational activities, projects and obtained materials was very satisfactory and it resulted in several interesting approaches able to engage both teachers and students. In this paper, all these activities are commented and presented in a whole educational pathway about spectroscopy.

References

  1. Riferimento normativo: Articolo 64, comma 4, del Decreto-Legge 25 giugno 2008, n. 112, convertito dalla Legge 6 agosto 2008, n.133.
  2. Regolamento dell’autonomia (DPR n. 275/1999 e della riforma costituzionale (Legge n. 3/2001).
  3. M. L. Kovarik, J. R. Clapis, K. A. Romano-Pringle, J.Chem. Educ. 2020, 97, 2185-2195.
  4. Sito di #DADSPECTROSCOPY: https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/
  5. S. Jurinovich, V. Domenici, La Chimica nella Scuola (CnS), 2021, 2, 34-35.
  6. A. H. Johnstone, J. Chem. Educ. 1993, 70, 701-704.
  7. P. Mahaffy, J. Chem. Educ. 2006, 83, 49-55.
  8. https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/percorsi-didattici/realizzare-uno-spettro-di-assorbimento
  9. https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/percorsi-didattici/gli-spettri-atomici-codici-a-barre-di-riconoscimento
  10. https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/percorsi-didattici/oltre-la-luce
  11. https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/percorsi-didattici/quanti-di-luce-e-quantit%C3%A0-di-metalli
  12. V. Domenici, L. Sentieri, G. Silvi, A. Lenzi, La Chimica nella Scuola (CnS), 2018, 3, 53-71.
  13. V. Domenici, in ‘Insegnare e Apprendere Chimica’, 1a Ed., Mondadori, 2018, Sezione F, pp. 299-317.
  14. https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/percorsi-didattici/interazione-luce-materia
  15. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tsang.alan.lightmeter&hl=en_US&gl=US
  16. https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/percorsi-didattici/il-consumo-di-alcol-ladolescenza-e-il-lockdown
  17. https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/percorsi-didattici/quanto-il-vino-%C3%A8-annacquato
  18. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vistechprojects.colormeterfree&hl=it&gl=US
  19. https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/percorsi-didattici/proviamo-a-costruire-uno-spettrofotometro
  20. https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/percorsi-didattici/lanalisi-chimica-attraverso-la-luce
  21. https://www.youtube.com/watch?v=-tAESYpNTqQ
  22. https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/percorsi-didattici/acquario-marino-tra-chimica-fisica-e-biologia
  23. https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/percorsi-didattici/monitoraggio-ambientale-con-la-spettrofotometria
  24. https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/percorsi-didattici/analisi-delloro-verde-della-valle-del-bel%C3%ACce
  25. https://sites.google.com/cattaneodigitale.it/spettroscopia/percorsi-didattici/determinazione-della-caffeina-nel-te