Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Scuola Secondaria di primo e secondo grado

Vol. 1 No. 1 (2024): Chimica nella Scuola n. 1 2024

Le parole e i concetti nella costruzione del curricolo verticale di chimica

Submitted
6 April 2024
Published
10-04-2024

Abstract

The transition from common sense concepts to scientific concepts in school requires careful consideration of what and how to teach at different levels. Language must accompany the evolution of scientific concepts, so that the scientific language is not perceived as abstract and incomprehensible words. In chemistry, the word “acid” is often taken as an example of this conceptual transformation.

References

  1. Scuola di Barbiana, Lettera a una professoressa, Libreria Editrice Fiorentina, Firenze, 1969.
  2. T. De Mauro, Prima persona singolare passato prossimo indicativo, Bulzoni,
  3. Roma, 1998, p. 158.
  4. A. Gramsci, Quaderni del carcere, Einaudi, Torino, 1977, p. 2271.
  5. A. Koyré, Dal mondo del pressappoco all’universo della precisione, Einaudi, Torino, 1999, pp. 98 - 99
  6. C. Fiorentini, Il ruolo del laboratorio nell’insegnamento scientifico. 2 Una proposta metodologica per il primo ciclo di istruzione, Scuola e Didattica,
  7. , n. 11, pp. 31 - 40. [6] C. Fiorentini, Rinnovare l’insegnamento delle scienze, Aracne, Roma, 2018, pp. 302-304.
  8. C. Fiorentini, E. Aquilini, A. Testoni, D. Colombi, Leggere il mondo oltre le apparenze, Armando, Roma, 2007.