Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Promozione della cultura chimica/scientifica

Vol. 2 No. 2 (2025): Chimica nella Scuola n. 2 2025

I giochi di Avogadro della Società Chimica Italiana

DOI
https://doi.org/10.1473/cns.v2i2.243
Submitted
27 June 2025
Published
30-06-2025

Abstract

Games are a powerful educational tool, as confirmed by philosophers and pedagogists who highlight its importance in developing skills such as problem-solving and creativity. Chemistry, often seen as an abstract discipline, can benefit from a playful approach. Giochi della Chimica, organized by Società Chimica Italiana since 1984, have been extended to lower secondary schools with the Giochi di Avogadro. The first edition, held in the 2023-2024 school year, saw the participation of 1700 students from all over Italy. The results show a high level of engagement, with positive feedback from both students and teachers, confirming the effectiveness of this approach in stimulating active learning.

References

  1. J. Piaget, Play, dreams and imitation in childhood, Routledge, London, 2013.
  2. L. S. Vygotsky, Play and its role in the mental development of the child, Soviet Psychology, 1967, 5(3), 6-18 (https://doi.org/10.2753/RPO1061-040505036).
  3. J. Dewey, Esperienza e educazione, Raffaello Cortina Editore, Milano, 2014.
  4. P. Gray, Lasciateli Giocare, Einaudi, Torino, 2015.
  5. A. Visalberghi, Insegnare ed apprendere: Un approccio evolutivo, La Nuova Italia Editrice, Scandicci, 1997.
  6. E. Damiano, La mediazione didattica: Per una teoria dell’insegnamento, Franco Angeli, Milano, 2013.
  7. J. L. Plass, R. E. Mayr, B. D. Homer (a cura di), Handbook of game-based learning, The MIT Press, Cambridge, 2019.
  8. Premio Federchimica Giovani (https://premiofederchimicagiovani.federchimica.it/, ultimo accesso 31 gennaio 2025).
  9. Sito web ufficiale dei Giochi di Avogadro (https://www.soc.chim.it/it/giochi_della_chimica/giochi_di_avogadro/home, ultimo accesso 31 gennaio 2025).
  10. O. Robutti (a cura di), Gare e giochi Matematici: Studenti all’opera, Ledizioni, Milano, 2014.
  11. E. Aquilini, E. Ghibaudi, M. Venturi, G. Villani (a cura di), I tanti volti della chimica. Percorsi innovativi per insegnarla e comprenderla, CLUEB, Bologna, 2024.
  12. Indicazioni nazionali per il curricolo del primo ciclo d’istruzione, D.M. 254/2012 del MIUR (https://www.mim.gov.it/documents/20182/51310/DM+254_2012.pdf, ultimo accesso 31 gennaio 2025).
  13. Linee Guida per l’insegnamento dell’educazione civica, Allegati A e B al D.M. n. 35/2020 del Ministero dell’Istruzione (https://www.mim.gov.it/documents/20182/2432359/All.+A+Linee+guida_insegnamento_educazione+civica.pdf, ultimo accesso 31 gennaio 2025).
  14. Sito web ufficiale dei Giochi di Cannizzaro (https://www.soc.chim.it/giochi_della_chimica/giochi_di_cannizzaro/home, ultimo accesso 31 gennaio 2025).

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>