Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Università, formazione docenti, orientamento, PLS

Vol. 1 No. 1 (2024): Chimica nella Scuola n. 1 2024

La formazione degli insegnanti come motore dell’innovazione

Submitted
8 April 2024
Published
10-04-2024

Abstract

In this work, we briefly introduce the different levels of training (initial, in-service) of school teachers and academic staff in view of the new law approved in June 2022. The state of art of the organization of the different teacher training programs has been described and briefly commented, focusing on their priorities and critical issues.

References

  1. A. M. Ciraci, Ricerca educativa e formazione degli insegnati. Il docente “ricercatore”, in Atteggiamento scientifico e formazione dei docenti (a cura di V. Blasi e G. Domenici), FrancoAngeli, Milano, 2019, pp. 199-202.
  2. A. Visalberghi, Pedagogia e scienze dell’educazione, Arnoldo Mondadori Editore, Milano, 1978.
  3. Decreto presidenziale n. 275, 8 marzo 1999.
  4. UNESCO, Policy Guidelines on Inclusion in Education, 2009.
  5. L. Chiappetta Cajola, A. M. Ciraci, Dal profilo professionale alle modalità formative efficaci. Nuove prospettive per la formazione degli insegnanti, in La formazione degli insegnanti. Ricerca, didattica, competenze (a cura di L. Chiappetta Cajola e A. M. Ciraci), Aracne Editrice, Roma, 2019, pp. 153-173.
  6. E. Felisatti, A. Serbati, Professionalità docente e innovazione didattica. Una proposta dell’Università di Padova per lo sviluppo professionale dei docenti universitari, Formazione & Insegnamento, 2014, 12, 137-153.
  7. Faculty development: la via italiana, Proceedings, 28-29 Ottobre, 2021, Genova University Press, 2023.
  8. M. Prosser, S. C. Barrie, Using a student-focused learning perspective to align academic development with institutional quality assurance, in Towards Strategic Staff Development in Higher Education (R. Blackwell & P. Blackmore, Eds.), 2003, pp. 191-221.