Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Nuove tecnologie

Vol. 2 No. 2 (2025): Chimica nella Scuola n. 2 2025

Strutture tridimensionali nei manuali di Chimica di fine Ottocento e inizio Novecento

DOI
https://doi.org/10.1473/cns.v2i2.240
Submitted
27 June 2025
Published
30-06-2025

Abstract

Graphical representations of three-dimensional structures play a pivotal role in the field of chemistry education. Their correct interpretation is indeed essential for a full understanding of basic concepts that are central for both organic and inorganic chemistry. Students should have a deep knowledge of the correct meaning of the symbolic representations that appear in school and university manuals in order to avoid misunderstandings and a meaningless learning of the discipline. The aim of the present work is to analyse two important historical examples: the three-dimensional representations of tetrahedral carbon, proposed by van’t Hoff and Le Bel in 1874 to describe the physical isomerism of organic compounds, and the geometry of metal complexes introduced by Werner in 1893. This work investigates the way in which these three-dimensional representations were received and presented in school and university textbooks published in the late nineteenth and early twentieth centuries, before the introduction of techniques of structural investigation such as X-ray crystallography.

References

  1. A. H. Johnstone, Sch. Sci. Rev., 1982, 64, 377-379.
  2. A. H. Johnstone, J. Chem. Educ., 1993, 70, 701-705.
  3. A. H. Johnstone, Chem. Educ. Res. Pract., 2000, 1, 9-15.
  4. R. Hoffmann, P. Laszlo, Angew. Chem., Int. Ed. Engl., 1991, 30, 1-16.
  5. Google Libri: https://books.google.it
  6. WorldCat - Catalogo bibliografico internazionale (https://search.worldcat.org/it)
  7. Internet Archive - Biblioteca digitale non profit (https://archive.org)
  8. OPAC-SBN - Catalogo on-line ad accesso pubblico del Servizio Bibliotecario Nazionale (https://opac.sbn.it)
  9. BNF-Gallica, Biblioteca digitale della Bibliothèque Nationale de France (https://gallica.bnf.fr)
  10. J. H. van’t Hoff, Voorstel tot uitbreiding der tegenwoordig in de scheikunde gebruikte structuur-formules in de ruimte: benevens een daarmeê samenhangende opmerking omtrent het verband tusschen optisch actief vermogen en chemische constitutie van organische verbindingen, J. Greven, Utrecht, 1874.
  11. J. H. van’t Hoff, Arch. Neerl. Sci. Exactes Nat., 1874, 9, 445-454.
  12. J. A. Le Bel, Bull. Soc. Chim. Paris, 1874, 22, 337-347.
  13. L. Paoloni, I contesti della scoperta della struttura molecolare. Attività ottica e struttura: la stereochimica. In Molecole, atomi e struttura della materia: da Dalton alla meccanica quantistica, CnS, 2007, 3, 64-72.
  14. J. H. van’t Hoff, Bull. Soc. Chim. Paris, 1875, 23, 295-301.
  15. J. H. van’t Hoff, La Chimie dans l’espace, P. M. Bazendijk, Rotterdam, 1875.
  16. J. H. van’t Hoff, Die Lagerung der Atome im Raume, Druck und Verlag von Friedrich Vieweg und Sohn, Braunschweig, 1877.
  17. J. I. Solov’ev, L’evoluzione del pensiero chimico: dal ‘600 ai giorni nostri, Mondadori edizioni scientifiche e tecniche, Milano, 1976.
  18. J. H. van’t Hoff, Dix années dans l’histoire d’une théorie (Deuxième édition de La chimie dans l’espace), P. M. Bazendijk, Rotterdam, 1887.
  19. J. H. van’t Hoff, Chemistry in Space, Clarendon Press, Oxford, 1891.
  20. I. Remsen, The principles of theoretical chemistry, with special reference to the constitution of chemical compounds, Lea Brothers & Co., Philadelphia, 1877; Second Edition, 1883; Third Edition, 1887.
  21. I. Remsen, An introduction to the study of the compounds of carbon; or, organic chemistry, Ginn, Heath nd Co., Boston, 1885.
  22. I. Remsen, Principii di chimica teorica con speciale considerazione alla costituzione dei composti chimici. Traduzione eseguita sulla terza edizione col consenso dell’autore corredata di aggiunte e note dal Prof. Alessio Alessi, Enrico Spoerri Editore, Pisa, 1892.
  23. I. Remsen, Chimica organica: introduzione allo studio dei composti carboniosi. Traduzione italiana di Italo Giglioli, Riccardo Marghieri di Gius., Napoli, 1888.
  24. F. Sestini, A. Funaro, Corso di chimica ad uso delle scuole secondarie., Raffaello Giusti Editore, Livorno, 6a Edizione, 1901; 7a Edizione, a cura del Prof. Q. Sestini, 1905; 8a Edizione, IIa per cura del Prof. Q. Sestini, 1907; 9a Edizione, IIIa per cura del Prof. Q. Sestini, 1909; 10a Edizione, IVa per cura del Prof. Q. Sestini, 1912; 11a Edizione, Va per cura del Prof. Q. Sestini, 1914; 12a Edizione, VIa per cura del Prof. Q. Sestini, 1918; 13a Edizione, VIIa per cura del Prof. Q. Sestini, 1921; 14a Edizione, VIIIa per cura del Prof. Q. Sestini, [pref. 1921].
  25. P. Levi, Il Sistema periodico, Einaudi, Torino, 1915, pag. 27.
  26. A. Werner, Z. Anorg. Chem., 1893, 3, 267-330.
  27. J. H. van’t Hoff, The Arrangement of atoms in space. Second revised and enlarged edition., Longmans, Green, and Co., London-New York, 1898.
  28. J. H. van’t Hoff, Die Lagerung der Atome im Raume. Zweite umgearbeitete und vermehrte Auflage, Druck und Verlag von Friedrich Vieweg und Sohn, Braunschweig, 1894.
  29. A. Werner, A. Miolati, Z. Phys. Chem., 1893, 12, 35-55.
  30. A. F. Holleman, Leerboek der anorganiche Chemie, J. B. Wolters, Groningen, 1898.
  31. A. F. Holleman, Lehrbuch der anorganischen Chemie für Studierende an Universitäten und Technischen Hochschulen (bearbeitet und herausgegeben von Wilhelm Manchot), Verlag von Veit & Comp., Leipzig, 1900; Zweite Verbesserte Auflage, 1903; Dritte Auflage, 1905.
  32. A. F. Holleman, A Text-book of Inorganic Chemistry, rendered into English by H. C. Cooper with the co operation of the author, John Wile & Sons, New York, 1902; Second Edition, 1905; Third Edition, 1908.
  33. A. F. Holleman, Trattato di chimica inorganica. Traduzione italiana autorizzata di Giuseppe Bruni con prefazione di G. Camician, Società editrice italiana, Milano 1904; Seconda Edizione, 1906; Terza Edizione, 1910.
  34. E. M. Ghibaudi, SPAIS 2018 - La comunicazione molecolare nel mondo biologico: meccanismi e significati, Quaderni di Ricerca in Didattica delle Scienze, 4, 75-86, Palermo 2019.