Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Metodologie didattiche per l'Università

Vol. 4 No. 4 (2024): Chimica nella Scuola n. 4 2024

La formazione e l’aggiornamento dei docenti chimici dell’Università di Palermo: le attività del Progetto Mentore e del TLC-CIMDU

Submitted
10 September 2024
Published
11-09-2024

Abstract

The chemists of the University of Palermo are users, but also actors, of teacher training and faculty development. In 2019, the establishment of the TLCCIMDU was the natural evolution of the Project of Mentors for Teaching that began a >few years earlier with the aim to enhance teaching, which appeared to be a secondary activity with respect to research. This contribution describes these experiences by placing them in the broader context of pedagogical changes and technological transformations that affect the teaching-learning relationship in the twenty-first century.

References

  1. K. Trigwell, M. Prosser, Development and use of the approaches to teaching inventory, Educational Psychology Review, 2004, 16 (4), 409-424.
  2. L. Postareff, et al, The dimensions of approaches to teaching in higher education: a new analysis of teaching profiles, Higher Education, 2024, 88, 37-59.
  3. M. D. Sorcinelli, Ten principles of good practice in creating and sustaining Teaching and Learning Centers, in A guide to faculty development: Practical advice, examples, and resources (Eds. K. H. Gillespie, L. R. Hilsen, E. C. Wadsworth), Anker Publishing Company, 2002.
  4. F. Caradonna, et al., Il Progetto “Mentori per la didattica” dell’Università di Palermo dopo sei anni dalla nascita e le iniziative future, in Faculty Development in Italia. Valorizzazione delle competenze didattiche dei docenti universitari (a cura di A. Lotti, P. A. Lampugnani), Genova University Press, 2020, pp. 271-279.
  5. E. Felisatti, et al., Il mentoring nella docenza universitaria: il progetto “Mentori per la didattica” nell’Università di Palermo, Italian Journal of Educational Research, 2019, 23, 178–193.
  6. F. Caradonna, et al., Percorsi di student-centered learning negli insegnamenti di area naturalistico-biologica dell’Università di Palermo, in 82° Congresso Unione Zoologica Italiana, Book of Abstracts, 2023.
  7. V. La Carrubba, et al., Il Progetto Mentore dell’Università di Palermo: stimoli ed esempi degli effetti sull’innovazione della didattica, Mentoring in Higher Education, Palermo University Press (in stampa).
  8. M. Ferrante, et al., Il Progetto Mentore e le valutazioni sulla qualità della didattica da parte degli studenti, Mentoring in Higher Education, Palermo University Press (in stampa).
  9. D. Chillura Martino, A. Maggio, Approcci metodologici innovativi nell’insegnamento della didattica della Chimica, in I tanti volti della Chimica - Percorsi innovativi per insegnarla e comprenderla (a cura di E. Aquilini, E. Ghibaudi, M. Venturi, G. Villani), CLUEB, 2024, pp. 352-356.
  10. S. Feci, et al., Esperienze di Debate all’Università di Palermo, in Faculty Development: la via italiana (a cura di A. Lotti, et al.), Genova University Press, 2023, pp. 490-504.
  11. R. Lombardo, Python and Plotly Dash, a quick and convenient way to develop Web Apps for teaching physical chemistry models, J. Chem. Educ., 2024 (https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jchemed.3c01167)