Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Dare voce agli studenti

No. 3 (2022): Metodologie didattiche

La scuola di oggi e il mondo di domani : insegnamento delle scienze, storia e studi della scienza (STS)

Submitted
6 July 2022
Published
06-07-2022

Abstract

Articolo tratto da tesi di laurea di Giovanni Polisena, La scuola di oggi e il mondo di domani. Insegnamento
delle scienze, storia e STS, Bologna, Università di Bologna, 2022

Scientific specialism is inevitable, but not in the field of teaching. Science, technology and society (STS) studies’ approach along with the history of science can equip students with the skills to face the complexities of society. The introduction of this teaching approach within upper secondary schools could represent the unifying element missing from the increasingly jagged scientific curricula. At school, it is important to educate students to debate scientific values, because these will determine the
political choices and social visions of tomorrow.

References

  1. H. Clark, E. J. Sirleaf, How an outbreak became a pandemic. The defining moments of the COVID-19 pandemic, The Indipendent Panel for Pandemic Preparedness&Response, 21 Maggio 2021.
  2. P. Govoni, Che cos’è la storia della scienza, Roma, Carocci, 2019.
  3. G. Gobo, V. Marcheselli, Sociologia della scienza e della tecnologia, Roma, Carocci, 2021.
  4. G. S. Aikenhead, What is STS science teaching? in STS Education International Perspectives on Reform, New York, Teachers College Press, 1994.
  5. OECD-PISA, Sintesi di risultati italiani OCSE-PISA 2018, Area Indagini Internazionali Invalsi, 2019. 24/01/2019. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/EDN-20190124-1 [Consultato il 7 Aprile 2022].
  6. Openpolis, In Italia il titolo di studio dei figli dipende troppo spesso da quello dei genitori, 2021. https://www.openpolis.it/in-italia-il-titolo-di-studio-dei-figli-dipende-troppo-spesso-da-quello-dei-genitori/ [Consultato il 4 Novembre 2021]
  7. B. Forsthuber, A. Motiejunaite, A. Coutinho, N. Baïdak, A. Horvath, Science Education in Europe: National Policies, Practices and Research, Rete Eurydice, Bruxelles, 2011.
  8. A. Valente, L. Cerbara, Percezione della scienza ed educazione scientifica nelle scuole, IRPPS-CNR, 2008.
  9. Talents Venture, Osservatorio Talents Venture e STEAMiamoci sul Gender Gap nelle facoltà STEM, Centro Studi Assolombarda, 2020.
  10. M. K. Olesko, Science Education in the Historical Study of Sciences, in International Handbook of Research History, Philosophy and Science Teaching, Dordrecht, Springer Science+Business Media, 2014, p. 1965.
  11. M. Xanthoudaki, S. Calcagnini, Qualità nell’educazione scientifica: Dove ci troviamo? Linee- guida per la pratica da un’esperienza europea, Progetto SETAC, 2010.
  12. S. Baggiani, A. Mochi, I sistemi scolastici europei al traguardo del 2020, INDIRE – Unità italiana di Eurydice, Firenze, 2019.
  13. D. L. Zeidler, The Role of Moral Reasoning on Socioscientific Issues and Discourse in Science Education, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, 2003.
  14. L. Dibattista, F. Morgese, Incorporation of HPS/NOS Content in School and Teacher Education Programmes in Europe, in International Handbook of Research History, Philosophy and Science Teaching, Dordrecht, Springer Science+Business Media, 2014, pp. 2089.
  15. G. S. Aikenhead, Research into STS Science Education, Education Quimica, 2005, 16, 384-397.
  16. E. Pedretti e J. Nazir, Currents in STSE Education: Mapping a Complex Field, 40 Years On, Science Education, 2011, 95, 601-626.
  17. D. Allchin, How Not to Teach Historical Case Studies in Science, Journal of College Science Teaching, 2000, 30, 33-37.
  18. E. Mach, La meccanica nel suo sviluppo storico-critico, Torino, Boringhieri, 1977, p. 40.
  19. H. A. Wang e D. D. Marsh, Science Instruction with a Humanist Twist: Teachers’ Perception and Practice in using the History of Science in their Classrooms, in Science&Education, 2002, 11, 169-189.
  20. M. Venturi, L’avventura del progetto Irresistible. Insegnanti, studenti ed esperti a confronto su temi di ricerca d’avanguardia e aspetti della Ricerca e Innovazione Responsabile nei curricula scolastici, Bologna, Bononia University Press, 2018.