Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Sostenibilità e responsabilità didattica

Vol. 2 No. 2 (2025): Chimica nella Scuola n. 2 2025

Ten Fashionable Years – Keeping Dyeing Chemistry from Dying

DOI
https://doi.org/10.1473/cns.v2i2.236
Submitted
27 June 2025
Published
30-06-2025

Abstract

Ten years have passed since the first classes graduated from Italian secondary schools, after the global reform of 2010. A brand new curriculum was introduced, oddly called “Sistema Moda - Tessile Abbigliamento e Moda”, where the former curricula in finishing and in weaving technologies are merged with other disciplines, to prepare a new kind of skilled and open minded textile technician, ready for the always changing issues of sustainable manufacturing. The article describes some significative experiences at the historical “Setificio” Institute of Como, also reflecting on some criticalities.

References

  1. S. Palazzi, The colours of chemistry: there’s a new scent in the air, or old perchance?, CnS - La Chimica nella Scuola, 2012, 3, 284-289 (numero speciale, 22nd ICCE - ECRICE 11th, 2012, Roma) (https://soc.chim.it/sites/default/files/cns/pdf/2012-3.pdf).
  2. S. Palazzi, La didattica della chimica nei corsi di sistema moda, DOI: http://dx.medra.org/10.17374/CI.2022.104.4.54, La Chimica e l’Industria, 2022, 4, 54-57.
  3. Ad es.: V. Alberti, La rivoluzione della chimica regolatoria: valori, opportunità e sbocchi professionali, https://www.aictc.org/wp-content/uploads/2022/02/KCONS_Webinar_AICTC_LA-RIVOLUZIONE-DELLA-CHIMICA-REGOLATORIA-VALORI-OPP...3164.pdf.
  4. S. Palazzi, La spirale delle competenze. Esperienze di didattica chimica ricorsiva negli Istituti Tecnici, Atti del XXV Congresso Nazionale della Società Chimica Italiana, Cosenza, 2014, pag. 981, DID-O12.
  5. S. Palazzi, A colorful new morning – teaching applied chemistry in pandemic times, Atti del XXVII Congresso Nazionale della Società Chimica Italiana, Milano, 2021, vol. 4, p. 100, DID OR009.
  6. S. Palazzi, Discutere di chimica colora la scuola, Newsletter del progetto Profiles, Università Politecnica delle Marche, n.11/2015 (https://www.profiles.univpm.it/sites/www.profiles.univpm.it/files/profiles/newsletter/NL-IT-11def.pdf).
  7. S. Palazzi, Metti in circolo il colore – Una esperienza di didattica integrata tra chimica e rappresentazioni grafiche, CnS - La Chimica nella Scuola, 2024, 5, 40-54 (https://chimicanellascuola.it/index.php/cns/article/download/211/359?inline=1)
  8. S. Palazzi, Anilina in dispensa. La didattica della chimica in Italia, tra l’età di Perkin e quella dell’ink-jet, attraverso l’esame di testi e di altro materiale documentario, Atti dell’XI Convegno Nazionale di Storia e Fondamenti della Chimica, Torino, 2005, p. 385-397 (https://gnfsc.it/wp-content/uploads/2022/03/ATTI-2005.pdf).
  9. P. Aquilini, S. Palazzi, Towards a material archive of dyestuffs from the XX century, Atti del XXVII Congresso Nazionale della Società Chimica Italiana, Milano, 2021 vol. 4, p. 100, DID OR014
  10. Ad. es.: A. Boehm, M. Gatti, A. Rampoldi, S. Scarso, S. Palazzi: Setaioli, alla carica!, Atti del XXV Congresso Nazionale della Società Chimica Italiana, Cosenza, 2014, pag. 987, DID-P4 - qui il poster dell’intervento: http://www.kemia.it/robapidieffe/SetaioliMiniPoster.pdf.
  11. S. Palazzi, Progettare e realizzare: una tintura in giallo e blu, Newsletter del progetto Profiles, Università Politecnica delle Marche, n.23/2022 (https://www.profiles.univpm.it/sites/www.profiles.univpm.it/files/profiles/newsletter/NL-IT-23.pdf).
  12. S. Palazzi, A sensorial approach. Let’s talk together about colours and our seven senses, seminario di aggiornamento CLIL dell’USR Lombardia, Bergamo 2017 (http://www.kemia.it/wp-content/uploads/2016/03/PALAZZI_A-SENSORIAL-APPROACH-SEVEN-SENSES.PDF.pdf).