Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Per cominciare

Vol. 2 No. 2 (2025): Chimica nella Scuola n. 2 2025

Riflessioni sulla ricerca didattica della Chimica: l’esempio del percorso sulla combustione nella scuola primaria

DOI
https://doi.org/10.1473/cns.v2i2.234
Submitted
27 June 2025
Published
30-06-2025

Abstract

Taking the topic of combustion as an example, this contribution discusses the fundamental role of critical reflection on didactic experimentation, an aspect that is highly emphasized in terms of principles, but little analyzed and explored in its essential specific functions.

References

  1. C. Fiorentini, Rinnovare l’insegnamento delle scienze Aspetti storici, epistemologici, psicologici, pedagogici e didattici, Aracne, Roma, 2018.
  2. A.A.V.V., La combustione, agosto 2024 (https://cidifi.it/ricerche-didattiche/combustione/).
  3. C. Fiorentini, La prima Chimica, Angeli, Milano, 1990.
  4. LSS (Laboratori del Sapere Scientifico), 2024 (https://lss.regione.toscana.it/web/lss).
  5. J. Dewey, Come pensiamo, la Nuova Italia, Firenze, 1961.
  6. J. Dewey, Esperienza e educazione, la Nuova Italia, Firenze, 1949.
  7. L. S. Vygotskij, Pensiero e Linguaggio, Laterza, Bari, 1990.
  8. C. Fiorentini, A. Martinuci, R. Nencini, Percorso didattico sulla combustione, in L’insegnamento delle scienze verso il curricolo verticale. Un approccio costruttivista nella scuola di base. Volume primo. I fenomeni chimico-fisici (a cura di L. Barsantini, C. Fiorentini), San Gabriele (TE), I.R.R.S.A.E. Abruzzo, 2001, pp. 73-80.